Ads 468x60px

Pages

Sunday 20 November 2011

Ciri/sifat umum Cerita Binatang

1.        Isi karya

Mana-mana cerita binatang, isi karyanya adalah mengenai binatang-binatang yang diberikan sifat-sifat manusia biasa. Binatang-binatang ini biasanya digambarkan hidup dalam suatu kelompok dan boleh bertutur, berfikir atau bertindak seperti manusia.

Contohya jelas dalam Hikayat Sang Kancil dimana isi karyanya adalah mengenai binatang yang diberi sifat seperti manusia biasa. Cerita binatang ini mengambil watak pelaku yang diberi sifat manusia seperti bertutur, berfikir dan memainkan peranan yang tertentu.

2.         Plot/susunan cerita

Bagi mana-mana cerita binatang, plot/susunan ceritanya tersusun dengan teratur kerana cerita akan bermula dengan bahagian pengenalan diikuti dengan bahagian perkembangan cerita dan diakhiri dengan bahagian penyelesaian cerita. Setiap cerita binatang mempunyai masalah yang diselesaikan yang tertumpu di bahagian perkembangan cerita. Bahagian penyelesaian cerita biasanya watak utama berjaya menyelesaikan masalah tersebut.

Terdapat sesetengah cerita binatang yang mempunyai episod/siri tertentu. Setiap episod dalam cerita ini merupakan sebuah cerita yang lengkap iaitu bermula dengan bahagian pengenalan, bahagian perkembangan dan bahagian akhir. Walau bagaimanapun, watak utama dalam siri/episod ini masih pada binatang yang sama. Hal ini jelas dalam cerita Hikayat Sang Kancil dan Hikayat Pelanduk Jenaka.

Kesimpulannya, plot bagi cerita binatang terdiri daripada 3 bahagian iaitu:
a.                  ~   Bahagian pengenalan
b.                ~    Bahagian perkembangan
c.                 ~     Bahagian penyelesaian

Contohnya jelas dalam cerita Katak Membunuh Gergasi. Plotnya bermula apabila Gergasi membuat kekacauan di dalam hutan sehingga menganggu kehidupan haiwan-haiwan lain. Cerita terus berkembang apabila katak merancang untuk membunuh Gergasi apabila berlaku kematian dalam kalangan kelompoknya ketika Gergasi cuba melarika diri ke hutan kerana kuatir rumahnya akan runtuh. Cerita ini tamat apabila, Katak dan rakannya berjaya membunuh Gergasi tersebut.

3.          Watak dan perwatakan

Secara keseluruhannya, mana-mana cerita binatang, watak-watak yang memainkan peranan penting ialah binatang. Binatang ini diberi sifat seperti manusia biasa, hidup dalam kumpulan dan mempunyai peranan masing-masing. Dari sini, lahirlah watak utama dan juga watak sampingan dalam cerita binatang. Dalam masyarakat Melayu Tradisional, watak binatang yang paling popular ialah Sang Kancil dan Pelanduk. Watak ini berperanan sebagai watak utama dalam cerita tersebut.

Selain watak binatang, terdapat juga watak manusia untuk membantu perkembangan cerita tetapi watak manusia ini tidak diutamakan. Selain itu, terdapat juga sesetengah cerita yang menggambarkan watak nabi iaitu Nabi Sulaiman a.s. yang dikatakan memahami bahasa binatang.

Contohnya jelas dalam cerita Katak Membunuh Gergasi. Watak utamanya merupakan seekor binatang iaitu Katak yang digambarkan mempunyai akal fikiran yang bijak apabila merancang membunuh gergasi. Manakala, watak sampingan dalam cerita ini harimau, ular dan sebagainya yang turut membantu dalam rancangan katak membunuh gergasi.

4.        Latar

Latar temapat bagi cerita binatang adalah melibatkan latar di hutan belantara atau kawasan-kawasan yang berkaitan dengan tempat tinggal binatang tersebut. Hal ini bermakna latar tempat bagi cerita binatang adalah di alam nyata. Latar masanya adalah melibatkan zaman dahulu dan latar masyarakatnya adalah merangkumi masyarakat masyarakat/kelompok binatang yang biasanya mempunyai ketua.

Contohnya jelas dalam Cerita Katak Membunuh Gergasi di mana latar tempatnya adalah di dalam hutan belantara yang merupakan kawasan tempat tinggal binatang-binatang tersebut. Manakala, latar masanya adalah pada zaman dahulu dan latar masyarakanya melibatkan sekelompok binatang yang terdiri daripada seorang ketua (katak) yang mempunyai kepintaran dalam membunuh gergasi.

5.        Gaya bahasa

Cerita binatang menggunakan bahasa Melayu klasik tetapi bahasanya mudah difahami. Kadang-kadang diselitkan dengan beberapa puisi Melayu lama. Hal ini dikaitka dengan cerita binatang lebih dikhususkan pada peringkat kanak-kanak.


Contohnya:
Maka sempah Raja Gajah "Ya Tuan Syeikh, bilakah kiranya binatang-binatang itu akan sampai ke mari".

0 comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.