Ads 468x60px

Pages

Sunday 20 November 2011

Fungsi Cerita Lipur Lara

1.   Sebagai alat hiburan kerana tiada alternatif lain yang dapat memberikan kegembiraan kepada pendengar. Hal ini jelas apabila pendengar menghayati cerita yang cuba disampaikan oleh tukang cerita/Tok Selampit dengan gaya yang menarik. Gambaran kemewahan, kecantikkan dan kesaktian yang ada pada watak utama dapat menggambarkan rasa kesenangan dan ketenangan rakyat. Contohnya dalam Hikayat Malim Deman, pendengar rasa terhibur dengan ketampanan, kemewahan, kecantikkan dan kesaktian serta kebijaksanaan Malim Demam. Malim Demam berusaha mencari isterinya dan akhirnya mereka hidup bahagia di bandar Muar yang besar dengan mempunyai kerajaan yang besar.

2.   Sebagai pengajaran. Contohnya pengajaran boleh diambil dari sikap Malim Deman yang leka dan suka bersuka ria dengan wanita lain telah mendapat anak Raja Puteri Bongsu menyebabkan dia terpaksa mengembara buat kali kedua iaitu ke kayangan untuk membawa balik isterinya yang merajuk.

3.   Memberi kritikan kepada pendengar/pembaca iaitu mengkritik sikap-sikap yang tidak baik yang ada dalam masyarakat terutamanya golongan atasan/raja. Contohnya, elakkan sikap suka berjudi iaitu Malim Demam yang suka berlaga ayam dalam Hikayat Malim Demam.

0 comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.