Ads 468x60px

Pages

Sunday 20 November 2011

Fungsi Cerita Binatang

1.         Sebagai hiburan

Cerita binatang amat digemari oleh kanak-kanak kerana di dalamnya terselit kisah-kisah kepintaran binatang dalam menyelesaikan masalah sehingga menimbulkan kelucuan. Di sini jelas menunjukkan funsi hiburan apabila pendengar mengikuti cerita binatang. Kepintaran binatang lebih ketara apabila binatang kecil dapat mengalahkan binatang yang lebih besar. Contonya, dalam Cerita Katak Membunuh Gergasi, di mana seekor semut menggigit telinga gergasi sehingga membuatkan gergasi itu meronta-ronta kesakitan.

2.        Sebagai Pengajaran

Cerita binatang biasanya mempunyai pengajaran tertentu kerana sifat-sifat yang diberikan kepada binatang adalah sama seperti manusia. Oleh itu, segala tindakan yang dilakukan oleh binatang adalah sama seperti manusia. Jadi, segala tindakan yang dilakukan oleh binatang boleh dijadikan sebagai pengajaran kepada manusia.

Contohnya dalam cerita Katak Membunuh Gergasi dimana menunjukkan nilai kerjasama yang ditunjukkan oleh binatang dapat menyelesaikan sesutu masalah. Hal ini jelas menunjukkan apabila semua binatang(dalam hutan) berkerjasama dengan katak dalam rancangan membunuh Gergasi.

3.        Sebagai Kritikan/sindiran

Hal ini berkaitan dengan sifat-sifat buruk yang cuba ditonjolkan oleh binatang yang sebenarnya mempunyai sindiran /kritikan secara halus. Sindiran ini disampaikan secara tidaklangsung kepada pembaca.

Contohnya, dalam Cerita Katak Membunuh Gergasi dimana menyindir orang yang berkuasa akan jatuh pada masanya apabila melakukan kejahatan.

4.         Sebagai gambaran masyarakat

Cerita binatang menggambarkan hidup dalam kelompok masyarakat binatang tetapi digambarkan menyerupai manusia. Oleh itu, melalui cerita-cerita ini dapat digambarkan tentang kehidupan masyarakat pada zaman tersebut.

0 comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.